Samorządowy Kongres Finansowy w Sopocie

W dniach 14–15 kwiet­nia 2025 roku w Cen­trum Kon­fe­ren­cyj­nym Hote­lu She­ra­ton w Sopo­cie odby­ła się V edy­cja Local Trends – Samo­rzą­do­we­go Kon­gre­su Finan­so­we­go. To pre­sti­żo­we wyda­rze­nie sta­ło się jed­nym z naj­waż­niej­szych spo­tkań dla przed­sta­wi­cie­li admi­ni­stra­cji samo­rzą­do­wej, cen­tral­nej, biz­ne­su oraz eks­per­tów, któ­rzy wspól­nie podej­mu­ją deba­tę na temat wyzwań sto­ją­cych przed pol­ski­mi samo­rzą­da­mi, szcze­gól­nie w aspek­cie ich finan­sów. Kon­gres, będą­cy plat­for­mą dia­lo­gu umoż­li­wia wypra­co­wa­nie roz­wią­zań i wymia­ny infor­ma­cji o naj­now­szych tren­dach w zarzą­dza­niu, któ­re przy­czy­nia­ją się do roz­wo­ju lokal­nych spo­łecz­no­ści i popra­wy jako­ści życia mieszkańców.

Spół­kę PGNiG TERMIKA Ener­ge­ty­ka Roz­pro­szo­na na Kon­gre­sie repre­zen­towł Czło­nek Zarzą­du – Roman Kaczmarczyk.

14.04.2025 r. Jak dekarbonizować aktywa ciepłownicze i finansować rozwój sieci ciepłowniczej w miastach?

Pro­wa­dze­nie:
Robert Jesz­ke – Zastęp­ca Dyrek­to­ra IOŚ-PIB ds. zarzą­dza­nia emi­sja­mi, Kie­row­nik KOBIZE

Panelistki/ści:
Andrzej Gajew­ski – Pre­zes Zarzą­du, ORLEN Termika
Roman Kacz­mar­czyk – Czło­nek Zarzą­du PGNiG TERMIKA Ener­ge­ty­ka Roz­pro­szo­na sp. z o.o., w latach 2014–2024 Bur­mistrz Lądka-Zdroju
Piotr Kucze­ra – Pre­zy­dent Mia­sta Rybnika
Miko­łaj Raczyń­ski – Wice­pre­zes Zarzą­du ds. inwe­sty­cji, Pol­ski Fun­dusz Rozwoju

RELACJA:

GOSPODARZ: ORLEN Termika

Pan Roman Kacz­mar­czyk, Czło­nek Zarzą­du PGNiG TERMIKA Ener­ge­ty­ka Rozproszona

  • Unia Euro­pej­ska nie zamie­rza zawra­cać ze ścież­ki dekar­bo­ni­za­cji. Odpo­wie­dzią na gło­sy kry­tycz­ne są sta­ra­nia popra­wia­ją­ce nie­do­sko­na­ło­ści spo­so­bu wdra­ża­nia poli­ty­ki kli­ma­tycz­nej, w żad­nym razie zmia­na jej kie­run­ku. Czy w fir­mie, któ­rą Pan repre­zen­tu­je – w kon­tek­ście wytwa­rza­nia i dostar­cza­nia cie­pła – trak­tu­je­cie to jako wyko­nal­ne wyzwa­nie (reduk­cja emi­sji, dekar­bo­ni­za­cja), czy raczej jako mecha­nizm hamulcowy?
  • Nawią­zu­jąc do cie­płow­nic­twa roz­pro­szo­ne­go, wspie­ra­ne­go przez coraz lep­sze pro­gra­my (dofi­nan­so­wa­nie), jakie Pana zda­niem inwe­sty­cje powin­ny reali­zo­wać pod­mio­ty sek­to­ra cie­pła sie­cio­we­go, żeby ceny cie­pła nie spo­wo­do­wa­ły odłą­cza­nia się od sie­ci? Jak pora­dzić sobie z tym np. w mie­ście uzdro­wi­sko­wym (niska emi­sja, mała gęstość zabu­do­wy, trud­niej iść w cie­pło sie­cio­we)? Jeśli nie cie­pło sie­cio­we to co?

Pan Piotr Kucze­ra, Pre­zy­dent Mia­sta Rybnika

  • Wie­my o współ­pra­cy Mia­sta Ryb­nik z Orlen Ter­mi­ką. Czy na bazie doświad­czeń w tym zakre­sie mógł­by Pan opi­sać obec­ną i pożą­da­ną rolę samo­rzą­du w trans­for­ma­cji energetycznej?
  • Czy poło­że­nie Ryb­ni­ka w uprze­my­sło­wio­nym regio­nie, w tym w sąsiedz­twie elek­trow­ni, może wspierać/wzmacniać współ­pra­cę oraz efek­ty syner­gii mię­dzy pod­mio­ta­mi samo­rzą­do­wy­mi i prze­my­sło­wy­mi tak, aby obu przy­nio­sło to korzy­ści na ścież­ce dekarbonizacji?

Pan Andrzej Gajew­ski, Pre­zes Zarzą­du, Orlen Termika

  • Pol­ska z dość dużym udzia­łem cie­pła sie­cio­we­go jest dość spe­cy­ficz­na na tle UE. Czy mógł­by Pan porów­nać duże i małe sys­te­my cie­płow­ni­cze? Jak ewen­tu­al­ne róż­ni­ce prze­kła­da­ją się na spe­cy­fi­kę wyzwań, a tak­że na och postrze­ga­nie w kon­tek­ście ryzy­ka i moż­li­wo­ści (szans)?
  • Mamy przy dużych sys­te­mach ogrom­ny poten­cjał koge­ne­ra­cji, ale czy to nadal dobry kie­ru­nek? Jak powi­nien wyglą­dać doce­lo­wy miks cie­płow­ni­czy w dużym mieście?

Pan Miko­łaj Raczyń­ski, Wice­pre­zes Zarzą­du, Pol­ski Fun­dusz Rozwoju

  • Jak Pan postrze­ga rolę takiej insty­tu­cji jak PFR w trans­for­ma­cji ener­ge­tycz­nej? Czy PFR ma już jakieś doświad­cze­nia w tym zakre­sie, któ­ry­mi war­to się pochwa­lić (powie­lać)?
  • Czy (i jaką) widzi Pan rolę dla PFR w kon­tek­ście zbli­ża­ją­ce­go się wdro­że­nia ETS2 i zwią­za­nych z nim wyzwań dla samo­rzą­dów i gospo­darstw domo­wych (w tym krót­kie­go okre­su na ewen­tu­al­ną reakcję/inwestycje, któ­re zła­go­dzi­ły­by bole­sne skut­ki tego systemu)?
  • Jak pozy­skać wspar­cie speł­nia­jąc jed­no­cze­śnie zaostrza­ją­ce się wymo­gi doty­czą­ce efek­tyw­nych sys­te­mów ciepłowniczych?

15.04.2025 r. Jak samorządy mogą skutecznie zarządzać zieloną energią? Korzyści z bilansowania energii elektrycznej jako fundament optymalizacji kosztów w jednostkach samorządowych.

Pro­wa­dze­nie:
Zbi­gniew Bar­tuś – Publi­cy­sta Forsal.pl i Dzien­ni­ka Gaze­ty Prawnej

Panelistki/ści:
Łukasz Bała­je­wicz – Pre­zes Kra­jo­we­go Zaso­bu Nieruchomości
Tomasz Her­basz – Kie­row­nik Refe­ra­tu Inwe­sty­cji, Gmi­na Przywidz
Roman Kacz­mar­czyk – Czło­nek Zarzą­du PGNiG TERMIKA Ener­ge­ty­ka Roz­pro­szo­na sp. z o.o., w latach 2014–2024 Bur­mistrz Lądka-Zdroju
Oskar Paw­łow­ski – Wice­pre­zes Zarzą­du, Ener­ga Operator
Adam Pustel­nik – Pierw­szy Wice­pre­zy­dent Mia­sta Łodzi
Mar­cin Skwie­raw­ski – Wice­mar­sza­łek, Samo­rząd Woje­wódz­twa Pomor­skie­go, Wice­pre­zy­dent Sopo­tu w latach 2014–2023

RELACJA:

Trans­for­ma­cja ener­ge­tycz­na i dąże­nie do neu­tral­no­ści kli­ma­tycz­nej sta­wia­ją przed samo­rzą­da­mi nowe wyzwa­nia i szan­se w zakre­sie zarzą­dza­nia ener­gią. Wzrost kosz­tów ener­gii, roz­wój odna­wial­nych źró­deł ener­gii (OZE) oraz nowe regu­la­cje wymu­sza­ją opty­ma­li­za­cję i efek­tyw­ne bilan­so­wa­nie zuży­cia oraz pro­duk­cji energii.
Samo­rzą­dy coraz czę­ściej inwe­stu­ją w odna­wial­ne źró­dła ener­gii (PV, maga­zy­ny) czy popra­wę efek­tyw­no­ści ener­ge­tycz­nej budyn­ków i infra­struk­tu­ry, ale istot­nym zagad­nie­niem pozo­sta­je ich sku­tecz­ne wyko­rzy­sta­nie. Bilan­so­wa­nie ener­gii, czy­li dosto­so­wa­nie pro­duk­cji do zuży­cia w cza­sie rze­czy­wi­stym, pozwa­la nie tyl­ko zmniej­szyć kosz­ty, ale tak­że popra­wić sta­bil­ność dostaw i efek­tyw­ność ener­ge­tycz­ną jed­no­stek samo­rzą­do­wych: szkół, cen­trów kul­tu­ry, cen­trów spor­tu czy infra­struk­tu­ry technicznej.

  • Czym jest bilan­so­wa­nie ener­gii i jakie są jego prak­tycz­ne zasto­so­wa­nia w gminach?
  • Jakie tech­no­lo­gie (np. maga­zy­ny ener­gii, inte­li­gent­ne sie­ci) wspie­ra­ją efek­tyw­ne zarzą­dza­nie energią?
  • Jakie wyzwa­nia sto­ją przed JST w zakre­sie inte­gra­cji OZE z lokal­ny­mi sieciami?
  • Jakie pol­skie i euro­pej­skie samo­rzą­dy sku­tecz­nie wdra­ża­ją stra­te­gie zarzą­dza­nia ener­gią, rów­nież w miesz­kal­nic­twie i budownictwie?
  • Jakie mecha­ni­zmy wspar­cia (np. dota­cje, ulgi, finan­so­wa­nie ze środ­ków unij­nych) są dostęp­ne dla samorządów?
  • Jakie są mode­le współ­pra­cy JST z sek­to­rem pry­wat­nym i spół­ka­mi ener­ge­tycz­ny­mi? Jakie roz­wią­za­nia pro­po­nu­ją ope­ra­to­rzy sie­ci dys­try­bu­cyj­nych dla JST?
  • Jakie są klu­czo­we zmia­ny w regu­la­cjach doty­czą­cych OZE i bilan­so­wa­nia energii?
  • Jakie są prze­wi­dy­wa­nia doty­czą­ce cen ener­gii i ich wpły­wu na budże­ty JST?

 




 

Media spo­łecz­no­ścio­we Kongresu:
facebook.com/LocalTrendsKongres
linkedin.com/showcase/localtrendskongres/
twitter.com/LocalTrendsKon